Lesvoorbereiding
Naam | Ginette | Groep | 1H | ICO (Stagebegeleider) | Kim |
Praktijkschool | De Vuurvogel | Groep | 5A | Mentor | Judith |
Activiteit | Drama – locaties uitdrukken in een tableau | Datum | 17 november 2011 |
Leerpunten student | 1. Op een motiverende manier de opdr. uitleggen | 2. Orde kunnen houden wanneer nodig is. | 3. Zorgen voor een rustige lesovergang. |
Verantwoording (waarom ga je dit doen)
Beginsituatie Beschrijf wat de leerlingen al weten, of ze er wel eens mee te maken hebben, welke leerlingen problemen hebben met dit onderwerp of met de werkvorm, … | - Vorige week hebben de leerlingen een drama les gehad over het emoties uitdrukken in een tableau. |
Doelstellingen Wat moeten de leerlingen aan het einde van de les geleerd hebben? Formuleer je doelen SMART. | - Aan het einde van de les hebben de leerlingen geoefend met een locatie uitdrukken in een tableau, een groep in een tableau zetten, interpreteren van een tableau en reageren op een tableau. |
Evaluatie Benoem van elk doel hoe en wanneer je vaststelt of dit is behaald. | - Ik observeer de leerlingen tijdens de opdrachten, op deze manier kan ik vaststellen of ik de doelen heb behaald. |
Werkwijze en middelen (hoe en waarmee ga je dit doen)
Didactische Werkvormen Wat doe jij? |
- Ik geef instructies en begeleid de leerlingen tijdens de opdrachten. - De leerlingen luisteren naar de opdrachten en beelden de locaties uit. - Ik heb de methode gebruikt voor de instructie. - N.v.t | ||
Leeractiviteiten Wat doen de leerlingen? | |||
Instructie-middelen Welke middelen gebruik jij? | |||
Leermiddelen Welke middelen gebruiken de leerlingen? |
Organisatie (Aan welke praktische zaken moet je denken bij de uitvoering; maak eventueel een schets van de ruimte)
Vooraf Wat moet klaarliggen? Waar kunnen leerlingen spullen zelf pakken? | - Wanneer het dramalokaal vrij is gaan we daar de opdrachten doen (anders in het klaslokaal), verder hebben de leerlingen geen spullen nodig. |
Lesopbouw
(wat ga je precies doen)
Keuze lesmodel
benoem hieronder in de eerste kolom de fasen die horen bij het gekozen lesmodel | Aanvullende vakdidactische eisen · | DA | ADI | ||||||||
1 Inleiding 2 Kern 3 Afsluiting | 1 Terugblik 2 Oriƫntatie 3 Uitleg 4 Begeleide inoefening 5 Zelfstandige verwerking 6 Evaluatie continu: REFLECTIE |
lesfase | tijd | activiteit |
| | - We gaan naar het dramalokaal. - Ik blik samen met de leerlingen terug op de vorige drama les. - Ik vertel de kinderen dat ik ook in het beelden museum ben geweest en dat ik 10 verschillende ruimtes heb gezien. Het leek net of de figuren in die ruimtes leefden, maar het waren beelden. - De leerlingen moeten nu door de ruimte lopen zonder te praten. - Ik geef een ruimte uit het museum (bijv. de supermarkt). - Als ik het teken laat horen (op een trommel slaan) gaan de kinderen in een tableau staan die bij de locatie past. - Ik geef opnieuw het teken, de leerlingen lopen weer door de ruimte. - Op deze manier doe ik een paar ruimtes - Gaat dit goed dan geef ik weer een teken komen de beelden even tot leven. - Ik vertel de kinderen dat in het museum ook een lege ruimte is, waar je een eigen locatie kan maken. - Ik verdeel de klas in groepjes van vier. - Ik wijs een leerling per groep aan als beeldhouwer. - De beeldhouwers bedenken een ruimte en zetten de leerlingen uit hun groepje in een bijbehorend beeld. (zonder praten) - Ik geef een teken en het beeld even tot leven (tot ik weer het teken geef). - De beeldhouwers bespreken nu met het groepje of de spelers wisten waar zij waren en hebben het hierover. - Nu laat ik de beeldhouwer een nieuwe beeldhouwer in het groepje aanwijzen en spelen we dit nog een keer. - Nu laat ik de groepjes een locatie bedenken. - De leerlingen mogen de locatie oefenen. - ik zet nu twee groepjes bij elkaar (groep a en b). - Op mijn teken gaat groep a hun locatie uitdrukken. - Groep b neemt het beeld over. - Groep a gaat nu zitten. - Als ik het teken geeft komt groep b even tot leven. - Groep a benoemt nu of de situatie tot uitdrukking is gekomen en bespreek met groep b of zij de locatie wisten. - Nu ik groep b aan de beurt. - Ik vertel dat je in het museum ook op de foto kunt in die ruimtes. - Ik ga in een hoefijzer vorm zitten en vraag een leerling in een tableau te maken die bij een bepaalde locatie hoort. - Als een van de toeschouwers weet welke locatie het is mag deze erbij gaan staan die bij het beeld past. - Ik doe alsof in nu een foto maak. - We bespreken het beeld na en als er nog tijd is spelen we het nog een keer. - Tijdens deze opdracht let ik er op dat alles goed verloopt, dat de kinderen de opdracht goed uitvoeren en grijp in wanneer dit nodig is. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten